Trauma

Trauma kan ontstaan na een heftige gebeurtenis, of langdurige nare situatie. Schiet jij soms in de vecht, vlucht of bevriesreactie? Je kan het aanpakken!

Trauma

Ooit een heftige gebeurtenis meegemaakt? Meestal kunnen we hier prima mee omgaan, maar soms lukt ons dat niet. Soms hebben we het in eerste instantie geen eens door dat we er last van hebben. Maar jij of anderen merken dat je bijvoorbeeld wel heel heftig reageert op iets kleins. Of je merkt dat je gevoel weg is. Ook kan het dat je bepaalde situaties uit de weg gaat. We spreken dan van een trauma. Het voorval is dan zo heftig geweest dat het lijkt alsof je geest een dreun gekregen heeft.

Wat is een trauma?

Een trauma is een onverwerkte gebeurtenis uit het verleden. Je kan het beschouwen als een foto met in ijs gevatte emoties. Het beeld staat stil. Als je in een situatie komt die eraan doet denken dan reageer je heftiger dan normaal alsof je aangevallen wordt. Onze basisreacties zijn dan vechten, vluchten of bevriezen. Als je weer tot rust kom kun je ook verdriet, angst, boosheid of eenzaamheid voelen.

Sommige mensen herbeleven een gebeurtenis telkens weer. Of dromen er telkens over en worden badend in het zweet wakker.

Als één specifieke situatie het trauma veroorzaakt dan is sprake van een enkelvoudig trauma. Een trauma kan ook ontstaan door meerdere nare ervaringen of een lange periode dat je druk hebt ervaren of gepest bent. Dan is sprake van meervoudige of complexe trauma.

Kenmerken van een trauma

  • Angst en angstzweet
  • Stress en spanningsklachten
  • Vermijdingsgedrag
  • Gevoelloos (bij bepaalde situaties)
  • Overreactie op situatie
  • Flashbacks
  • Nachtmerries of nare dromen
  • Vermoeidheid of verlies van energie
  • Prikkelbaarheid en irritatie
  • Verhoogde bloeddruk en hartslag

Traumaverwerking

Gelukkig is een trauma goed te behandelen. Wegstoppen van het trauma is zoiets als het weglopen van het probleem. Als je minder in je energie zit komt het probleem juist achter jou aan. De oplossing is het probleem aan te pakken. Wegstoppen maakt dat op de lange termijn de trauma gerelateerde klachten hard en ongecontroleerd terugkomen. Dus pak het aan als je goed in je energie zit. De aanpak:

  1. Zorgen dat je goed in je energie zit en je je sterk voelt
  2. Productief leren omgaan met situaties en de emoties en gevoelens die daar bij komen kijken
  3. Verwerken van trauma gevende situaties en bijbehorende emoties en gevoelens
  4. Integratie van het geleerde en beleefde in je dagelijks leven. Hierdoor is het niet een kunstje, maar is het integraal onderdeel geworden van wie jij bent.

De traumabehandeling bestaat uit diverse het vertellen van jou verhalen omtrent de traumatische gebeurtenis (Narratieve Exposure Therapie). Als de emoties te heftig zijn om er over te kunnen praten dan kan EMDR helpen (Eye Movement Desentsitization and Reprocessing). Met hypnotherapie of met imaginaire rescripting kunnen we dat wat je hebt meegemaakt een andere wending laten krijgen. Hierdoor ga je merken dat je sterker wordt. Met hypnotherapie en gesprekstherapie ga je ook inzicht krijgen in jouw patronen om met lastige situaties om te gaan en deze te veranderen.

Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS)

De bovenbeschreven behandelvormen kunnen ook worden ingezet bij de behandeling van een Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS). Belangrijk is dat PTSS niet chronisch wordt. Dan is de kans op het ontwikkelen van andere klachten als angst en paniekaanvallen veel groter.

Kortom veel mogelijkheden om van je trauma af te komen. Heb jij hulp nodig bij traumaverwerking? Bel of maak een afspraak.

Wil jij je trauma verwerken?

Herken je dit en wil je paniek aanpakken. Maar een afspraak. Bel of mail me.

 

Lees meer:
Stress, overspannenheid en burnout
Paniek
Angst

Tijdens coronatijd open met inachtneming van de voorschriften. Neem direct contact op
Toggle Bar