Artikelen

Up

Artikel

Werknemers hebben veel liever een coach dan een opleiding die wordt betaald door de baas. Dat blijkt uit onderzoek onder vierduizend mensen van uitzendbureau Unique dat vandaag wordt bekendgemaakt.

 

Algemeen directeur Raymond Puts is verrast door het grote verschil. “Slechts 6 procent wil een externe opleiding en 3 procent geeft aan een interne opleiding te willen. Coaching, liefst buiten de deur, heeft de voorkeur van 52 procent van de ondervraagden. Dit zegt heel veel over hoe jonge werknemers – met een opleiding op mbo-, hbo- en universitair niveau – naar een baan kjken.”

Jonge mensen hebben vaak al voldoende opleiding en willen coaching voor aanvullende competenties. En plezier plus de eigen ontwikkeling staan bij veel jonge mensen voorop als het gaat om een nieuwe baan, licht directeur Puts toe. “Ook mogen werk en privé door elkaar heen lopen. Niet meer van negen tot zes achter het bureau voor de baas, maar ook eens om half tien kunnen plannen of even kunnen facebooken, zonder dat het bedrijf dit onmogelijk maakt. Maar deze generatie zit ook ’s avonds om half acht nog thuis de werkmail te beantwoorden.”

Verder hecht één op de vijf jonge werknemers ook aan een gestructureerd beoordelingssysteem. Ze willen weten aan welke eisen ze moeten voldoen, ook voor extra beloning.

Werkgevers moeten hierin mee, stelt Raymond Puts. Hij wijst erop dat ook bij de huidige afvlakkende economische groei, de werkloosheid niet sterk stijgt. “Door de vergrijzing blijven er banen vrijkomen. Werkgevers moeten straks vechten om goede mensen. En dan gaat het erom wie het mooiste aas heeft om in de vijver te vissen.”

Het vaste contract bij een baas is niet meer het hoofddoel van de werkzoekende, benadrukt hij. “Twintigers hebben al veel meer banen gehad dan de vorige generatie. Ze blijven niet wachten tot het werk over een jaar misschien leuker wordt. Veertig jaar bij dezelfde baas is straks echt voorbij.

 

Algemeen Dagblad
19 augustus 2011

De katholieke kerk mag dezer dagen op weinig goodwill rekenen, maar één katholieke uitvinding verdient herwaardering: de biecht. Onderzoek van gedragseconoom Daniel Ariely wijst uit dat van het opbiechten van leugens een heilzame werking uitgaat.

 

Ariely ontdekte dat omstandigheden van grote invloed zijn op de bereidheid van mensen om te liegen en te bedriegen. Geld is bijvoorbeeld een belangrijke ‘incentive’ voor leugenachtig gedrag. Maar ook subtielere signalen zijn van invloed. Proefpersonen aan wie gevraagd wordt om eerst de tien geboden uit het hoofd te leren alvorens zij een test maken, liegen minder over de uitslag dan zij die de geboden niet hoefden te leren. Ook blijkt dat liegen aanstekelijk is. Proefpersonen die tijdens een test aan het bedriegen slaan, zullen in een volgende test de zaak hoogstwaarschijnlijk nog meer bedonderen. Dit noemt Ariely het ‘what the hell-effect’. Het lijkt wetmatig op te treden, tenzij – en nu komt het – proefpersonen tussentijds de kans krijgen om hun zondige gedrag op te biechten. De biecht als nieuw wapen in de strijd tegen fraude?

 

Bron: Management Scope 04-2011, http://managementscope.nl/magazine/ (020-3113799)

 

Jung gaf ook al aan dat de biecht of een gesprek met de therapeut een helende werking heeft. Doordat je verteld wat speelt en een ander oprecht luistert en vragen stelt, maakt dat je gehoord wordt en als het ware je innerlijke beleven naar buiten brengt. Het is niet meer alleen van jou, je deelt. Heb je wel eens ervaren dat wanneer je hele privé zaken aan een totale vreemde vertelt het daarna makkelijker is om dit aan bekende te vertellen? Soms is het vertellen alleen al een opluchting.

Eén op tien Europese werknemers bleef ooit thuis met depressie 01/10/2012
Bewerkt door: Karen Van Eyken

 

Vrouw in therapie. Een op tien Europese werknemers is ooit thuisgebleven met een depressie. Dat blijkt uit een online peiling van de European Depression Association (EDA) bij meer dan 7.000 Europeanen. Een depressie kost gemiddeld 36 werkdagen. Depressie kwam voor bij één op vijf deelnemers aan de peiling die vandaag in Brussel wordt gepresenteerd. De Britten (26 procent) kregen het vaakst die diagnose mee, de Italianen (12 procent) het minst.

Van degenen die ooit met een depressie kampten, bleven Duitsers het vaakst thuis (61 procent). Met gemiddeld 41 dagen bleven ze ook het langst thuis. Tegelijk klaagden veel Duitse deelnemers aan de peiling over een gebrek aan ondersteuning vanwege de werkgever.

 

Verborgen

De peiling toont aan dat vele werknemers hun mentale lijden liever verborgen houden voor hun baas. Een op vier bracht zijn werkgever niet op de hoogte over zijn depressie. Een derde van deze respondenten zei te vrezen voor zijn baan in deze economisch onzekere tijden.

Volgens EDA, een alliantie van organisaties, patiënten en medici, is depressie de meest voorkomende mentale aandoening bij mensen in de actieve leeftijd. De ziekte zorgt niet enkel voor neerslachtigheid, maar kan ook tot concentratiestoornissen, besluiteloosheid en vergeetachtigheid leiden.

In 2010 kostte depressie de Europese economie naar schatting 92 miljard euro.

 

Bron: Volkskrant
 
 
Powered by Phoca Download
Toggle Bar